Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 17 november 2013

Älska Indiskt - Paneer butter masala

Denna rätt är min standardbeställning varje gång jag äter på en indisk restaurang. Inte visste jag att det var så lätt att lyckas göra en god version hemmavid, från scratch. Förbereder man paneer, tomatpuré, lökpuré, cashewpasta och ingefära/vitlökspasta i förväg går rätten dessutom väldigt snabbt att tillaga. Om du följer följande recept kommer resultatet bli en otroligt smakrik paneer butter masala. Och med smakrik menar jag smakrik, man känner verkligen smakerna från alla råvaror. Det här är ett recept jag rekommenderar varmt!


Ingredienser:
(3-4 port.)
2 gula lökar
500 g tomater (Ca. 3 st)
10 g vitlök (1 stor klyfta)
10 g färsk ingefära
Olivolja
200-250 g Paneer
2-3 msk cashewnötter
3 bockhornsklöverblad (funkar med lagerblad om ni inte får tag i detta)
Örtsalt
1 tsk Garam Masala (kryddblandning)
2 tsk malen koriander
3/4 tsk chilipulver
1/4 tsk gurkmeja
2 msk smör + 1 msk olja
1 kanelstång + 2 st kryddnejlikor + 5 st kardemummakapslar (varje kapsel innehåller 8-16 st kardemummakärnor, vilka är mer lättåtkomliga i Sverige)

Gör så här:
  • Koka upp mycket vatten i en vattenkokare, fördela på tre kastruller (ev. 1 kastrull och 2 bunkar) med endast lite vätska i en av dem.
  • Häll cashewnötterna i med minst vatten och låt vara i 15 min.
  • Placera tomaterna i en annan av kastrullerna, låt vara i 10 min.
  • I den sista kastrullen; placera löken (skalad och delad i 4 delar) och koka på platta i 10 min.
  • Skala ingefära och vitlök. Mortla grundligt tillsammans med 1 krm olivolja. (Ingefära/vitlökspasta, 1 msk. Planerar du att laga indiskt ofta kan du mixa 100 g vitlök, 100 g ingefära och 1 msk olja och förvara i en burk i kylen.)
  • Häll bort vattnet från tomaterna. Dra bort skinnet och mosa till en puré. (Tomatpuré)
  • Häll bort vattnen från cashewnötterna och mortla till en pasta. (Cashewnötspasta)
  • Häll bort vattnet från löken. Placera i en bunke och mixa till en slät puré med en stavmixer. (Lökpuré)
  • Hetta upp smöret + oljan i en stekpanna. Tillsätt kanelstången.
  • Mortla kryddnejlikan och kardemummakapslarna (avlägsna själva kapselskalet) och tillsätt även dem. Låt puttra tillsammans någon minut.
  • Tillsätt lökpurén och bryn tills löken får en gyllenbrun färg.
  • Tillsätt Ingefära/vitlökspastan och bryn ytterligare.
  • Tillsätt cashewnötspastan och bryn i några minuter tills den råa doften försvinner.
  • Tillsätt tomatpurén och resterande kryddor. Låt puttra tills den råa tomatdoften försvinner och olja börjar komma upp till ytan.
  • Hacka under tiden osten i kuber och stek i lite olja.
  • Häll ned kuberna i såsen.
  • Tillsätt 1,5 dl vatten (ev. mer), bockhornsklöverbladen och örtsalt och låt sjuda i ett par minuter.

  • Servera förslagsvis tillsammans med ris och en klick creme fraiche. (Naanbröd eller kanske parotta passar dessutom mer än utmärkt till!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar