Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 13 november 2013

Hemmagjord Paneer - indisk färskost

Jag absolut älskar indisk mat! Det är nog mitt absoluta favoritkök, och då har jag inte glömt det italienska köket. Bland allt som går att välja mellan i detta kök är mycket lyckligtvis vegetariskt. En vanlig grundingrediens är Paneer, en slags indisk färskost som faktiskt är mycket enkel att tillverka. Väl tillverkad finns det så mycket man kan göra av den. Vad jag använde osten till denna första gång jag testade att göra egen Paneer får ni se inom ett par dagar.
 
 

Ingredienser:
(Ca. 200-250g)
2 liter mjölk (helst standardmjölk eller fetare)
Ca. 0,75 dl färsk pressad citronjuice

Gör så här:
 
  • Hetta upp mjölken, var försiktig så att den inte bränns vid. (Tillsätt kryddor om du vill smaksätta osten.) 
  • Häll i citronjuicen just innan mjölken kokar, vispa under tiden. Mjölken kommer att koagulera så att klumpar bildas och vätskan blir transparent och grumlig. Fortsätt vispa tills koaguleringsprocessen är klar. Enligt det recept jag förhöll mig efter skulle klumparna bli ganska stora, men för mig blev de inte särskilt stora. Detta tror jag beror på mjölken eftersom att mjölk kan skilja sig mycket från ställe till ställe.
 
  • Häll över i en silduk (syltduk, ostduk.. helst på ställning) som hänger över en bunke/kastrull. (Tips: Vätskan som hamnar i bunken/kastrullen kan du använda som degvätska i brödtillverkning.)
 
  • Skölj silduken och innehåll med kallt, rinnande vatten för att få bort citronsmaken. Kläm ut så mycket vätska som möjligt genom att vrida duken runt osten samtidigt som du pressar och knyt sedan en knut på duken.
 
  • Häng tillbaka på ställningen och låt rinna av i 15 min. (Detta moment går att hoppa över)
  • Lägg på ett underlag, placera en tyngd ovanpå, t.ex. en mortel, och lämna att pressas i minst 3 timmar. (Se till att forma osten eftersom när du pressar tyngden mot den så att den håller ihop.) 
 
  • Ta ur osten ur silduken. Den är nu färdig för vidare tillagning/förtäring. Kan förvaras i en försluten förpackning i kylen i ca. 5 dagar, samt frysas i ca. en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar