Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 25 november 2013

Älska indiskt - Palak Paneer (Saag Paneer)

5 dagar efter att jag testade mig på att göra paneer butter masala testade jag att laga en annan paneer-rätt; palak paneer, spenat med indisk färskost. Jag letade runt på nätet efter ett recept som tilltalade mig men det slutade med att jag gjorde min egen variant. Första gången jag smakade av själva såsen tyckte jag inte alls den smakade vidare bra, men efter den fått sjuda några minuter och gifta ihop sig blev den supergod. Dock kryddstark, så de som inte gillar stark mat kan dra ner på de kryddor som ger styrka.


Ingredienser:
(Ca. 3-4 port.)
200-250 g Paneer
200 g färsk spenat
1 stor gul lök
1 msk ingefära/vitlökspasta (10 g vitlök+10 g färsk ingefära)
1 kanelstång
1 tsk chilipulver
1 tsk malen koriander
½ tsk spiskummin
1/4 gurkmeja
1 tsk Garam Masala (kryddblandning)
Olivolja
300 g tomater (Ca. 2 st)
1,5 dl mjölk
3 bockhornsklöverblad (går att ersätta med lagerblad)
Örtsalt


Gör så här:
  • Koka upp vatten i en vattenkokare. Fördela på två kastruller.
  • I ena kastrullen; Häll ned spenaten och låt stå i ca. 2 min. (Sänk värmen om du kokat vattnet direkt på plattan.)
  • I andra kastrullen; Placera tomaterna och låt vara i 10 min.
  • Sila bort vätskan från spenaten ordentligt, häll i en bunke och mixa med en stavmixer.
  • Häll bort vätskan från tomaterna, dra bort skinnet och mosa till en puré.

  • Mortla 10 g vitlök, 10 g färsk ingefära och 1 msk olivolja ordentligt.
  • Hacka löken.
  • Hetta upp olja i en stekpanna och tillsätt kanelstången.
  • Tillsätt spiskummin och därefter lök. Bryn tills löken får färg.
  • Tillsätt chilipulver, koriander, gurkmeja samt garam masala och fortsätt bryna. (Se till att inte bränna kryddorna.)
  • Tillsätt ingefära/vitlökspastan och tomatpurén, blanda och tillsätt spenaten.
  • Tillsätt mjölk, bockhornsklöverblad och smaka av med örtsalt. Låt sjuda med lock i drygt 5 min.
  • Hacka under tiden osten i kuber. Tillsätt osten i såsen efter att såsen sjudit färdigt.
  • Tillsätt ev. creme fraiche om du önskar tjockare sås eller för att göra såsen mildare.
  • Servera förslagsvis tillsammans med couscous/ris och en klick creme fraiche. (Och ex. naanbröd eller parotta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar