Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 7 oktober 2013

Brödsnurra fylld med soltorkade tomater och fetaost

Ett otroligt gott bröd i sann medelhavsanda! Detta recept hittade jag när jag var på jakt efter ett bröd fyllt med soltorkade tomater och fetaost till min födelsedagsmiddag för ca. ett halvår sedan. Då följde jag receptet punkt till pricka, men denna gång har jag ändrat det i mitt eget tycke. Jag gjorde en fullkornsvariant med olja från tomatmarinaden i degen, dessutom ökade jag mängden fetaost och soltorkade tomater vilket göttade till alltihop ytterligare. Brödet passar utmärkt till soppa, picknick, buffé m.m. Själv serverade jag det denna gång till en höstsoppa vars recept ni finner här.


Ingredienser:
(3 bröd)
Deg:
50 g jäst (för matbröd)
6 dl vatten
½ dl olja (helst den som de soltorkade tomaterna ligger marinerade i)
8 dl vetemjöl + extra till utbakning
8 dl grahamsmjöl (alt. endast vetemjöl om man så vill)
2 tsk salt
Fyllning:
150-200 g soltorkade tomater (ca. 15-20 st)
½ dl olja (helst den som de soltorkade tomaterna ligger marinerade i)
300 g fetaost
2 vitlöksklyftor
2 tsk timjan
2 tsk basilika

Gör så här:
  • Smula sönder jästen i en stor bunke.
  • Värm vattnet till fingervärme och häll ned det och oljan i jästen så att den löser upp.
  • Blanda ned salt och mjöl och knåda degen (som kommer vara väldigt lös) så gott det går.
  • Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i en timme.
  • Gör under tiden i ordning fyllningen; Finhacka tomaterna, pressa vitlöken och blanda dem i en bunke med resten av ingredienserna till fyllningen.
  • Dela degen i tre delar och kavla ut varje degbit tunt till en rektangel (mer mjöl lär behövas) och bre på fyllning.
  • Rulla ihop dem längs långsidan. (Var för sig)
  • Vrid ändarna på rullarna åt var sitt håll och och forma dem till en "knut/snurra".
  • Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 25 min (225 grader).
  • Servera! Antingen i skivor eller som brytbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar