Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 3 oktober 2013

Höstsoppa m. vitkål & morot (studentsoppa)

Detta recept är också min mormors, men det är ju faktiskt ett känt fakta att mormödrar lagar väldigt god mat! Det är en lättlagad, väldigt god soppa som ur ett ekonomiskt perspektiv är väldigt prisvärd (därav studentsoppa), eftersom att den innehåller billiga råvaror som dessutom är extra billiga just denna årstid. Den är god både mixad som omixad. Gillar man soppor med en mer krämig bas rekommenderar jag att köra på kokosmjölksvarianten, men båda varianterna är väldigt goda! Brödet som jag serverade var fyllt med fetaost och soltorkade tomater, receptet på det finner ni här.
 

Ingredienser:
(Ca. 6 port.)
Olja till stekning
2 stora gula lökar, ca. 400 g
2-3 vitlöksklyftor
3-4 morötter, ca. 500 g
Ca. 1/4 vitkål, ca. 500 g
1 msk tomatpuré
2 grönsaksbuljongtärningar
Drygt 2 tsk torkad basilika
½-1 msk spiskummin
½-1 tsk cayennepeppar
1 liter vatten eller 6 dl vatten + 400 ml kokosmjölk

Gör så här:
  • Hacka löken och vitlöken och fräs i olja i en stor kastrull.
  • Skala och grovriv under tiden morötterna och häll sedan i dem.
      Denna mojäng sparar tid och kraft!
  • Strimla vitkålen och tillsätt även den.
 
  • Tillsätt alla resterande ingredienser förutom vätskan.
  • Låt puttra tills allt mjuknar, häll sedan i vätskan och koka på medelvärme i 25-30 min.
 
  • Mixa soppan om så önskas. (Tips är att inte mixa den helt slät utan behålla lite bitar.)
  • Servera! Gärna med en klick crème fraîche.
Ej mixad version

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde detta recept i brist på idéer kring vitkål.
    Soppan var gudomligt god, både jag och sambon som är stolta veganer tog två portioner.
    Tack för receptet

    SvaraRadera
  2. Otroligt lättlagad och god soppa. Blev överraskad över hur lyxig soppan smakade trots så få ingredienser. Denna är helt klart min nya favoritsoppa! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Så gott! Lade till en näve röda linser för extra matighet.Milla

    SvaraRadera