Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 23 november 2017

Raw Limemousse

Denna mousse kommer ursprungligen från det raw limekaka-recept som sedan tidigare finns att hitta på denna blogg, men då moussen är så god i sig har jag skalat ned receptet och brukar oftast göra moussen separat. Den står sig bra på egen hand, men ett hett tips är att servera den tillsammans med denna chokladmousse, det blir gott på gott, syrligt och sött strålar samman.


Ingredienser:
(Ca. 3-4 port.)
2 limefrukter
2 avokado
2-3 bananer, inte allt för mogna

Gör så här:

  • Skölj limefrukterna. Riv ner skalet fint i en bunke. Dela sedan limen på hälften och pressa ned saften och fruktköttet i samma bunke. Ta bort eventuella kärnor.
  • Dela avokadon på hälften, gröp ur.
  • Skala bananerna.
  • Mixa alltihop med en stavmixer tills du får en slät mousse.
  • Servera direkt eller förvara i kylskåp. Den håller sig några dagar i kyl men får snabbt en grådaskig ytfärg, rör därför om innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar