Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 4 juli 2016

Chia-sylt (hallon)

Inte en endaste gång förut har jag testat att koka egen sylt. Det närmaste jag kommit är att se på när andra gjort det. Men nu i och med att chiafrön blivit så populärt cirkulerar många recept på chiasylt runt på nätet, och de har inte undgått mig. Så jag testade att göra hallonsylt häromveckan och det var busenkelt. Allt som behövs är 4 ingredienser och 5-10 min av din tid.
Jag använde sedan sylten i några Hallon/chia/mandel-bars jag bakade, och det blev en favorit. Så checka tillbaka om några dagar så kommer det receptet snart upp. Det vill ni verkligen inte missa!


Ingredienser:
(Blir ca. 2,5-3 dl, fyller en normalstor glasburk)
-350 g frysta hallon (hallon var vad jag testade, men det funkar garanterat med ex. blåbär eller björnbär också)
-1 msk citronjuice
-2-3 msk agavesirap
-4 msk chiafrön

Gör så här:

  • Hetta upp de frysta hallonen tillsammans med citronjuicen på medelvärme i en liten stekpanna tills de blir mjuka. Krossa hallonen med en träslev tills de blir till en sås. Flytta sedan från plattan och låt svalna.
  • Tillsätt sirap samt chia frön och rör om med jämna mellanrum tills att fröna svällt. (Jag använde 2 msk sirap när jag planerade att använda sylten till mina bars. Men jag skulle lika gärna kunnat skippa sirap då jag gillar smaken av sura hallon. Vill man dock ha en söt sylt så är det 3 msk sirap som gäller.)
  • Häll över i en glasburk med lock, och låt sedan stå till sig i kylen i 1-2 timmar. Förvara sedan i kylen. 

Sylten håller sig ca. 4-5 dagar i kylskåp utan sirap, men längre ju mer sirap du har i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar