Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 12 juni 2016

Chiapudding (mitt grundrecept)

När jag först testade att göra en chiapudding misslyckades jag totalt. Detta för att jag blandade chiafröna i endast nötmjölk, vilket resulterade i att fröna fastnade i toppen på glaset och dessutom blev "puddingen" väldigt smaklös, även fast jag hade blandat i kanel och vanilj. Därför fattade jag inte hypen kring chia. 
Eftersom att banan enligt mig kan tillsättas i vad som helst (även maträtter) för att ge en god bas testade jag att mixa mjölken med en banan gången därpå, och det blev supergott! 
Jag tycker synd om dom som inte gillar banan, banan löser allt! Dock gillar jag inte alls att äta supermogna (gul/bruna) bananer som dom är, och samma gäller i chiapuddingen, jag vill att de ska vara någonstans mellan grön/gul och gul/bruna.


Ingredienser:
(1 port.)
-1 mogen banan
-1 dl vegetabilisk mjölk (jag använder sojamjölk för mer protein, men det funkar lika bra med alla nötmjölker. Det blir dock inte gott med komjölk, det blir en blaskig smak.
-2 msk chiafrön

-Vill man kan man blanda ner ex. kanel, vaniljpulver, eller färska bär

Gör så här:
  • Mixa banan och nötmjölk i en blender eller med en stavmixer. Häll i mer nötmjölk om blandningen är alldeles för trögflytande.
  • Häll över i ett glas och blanda ned chiafröna. Rör om ordentligt, låt stå i 5-10 minuter och rör sedan om igen. Stoppa in i kylen och låt stå i ett par timmar. (Jag brukar göra i ordning den på kvällen och sedan äta den som frukost.)
  • När den stått färdigt i kylen kan du även här blanda i ytterligare nötmjölk ifall att den är för fast. Servera sedan som den är eller med exempelvis müsli eller bär. Jag äter den med min favoritmüsli/granola. 

Ofta väljer jag att inte blanda ned chiafröna, utan bara äta banan/mjölkblandningen med min müsli. Det blir som ett veganskt substitut till yoghurt (även om det inte smakar likt). Supergott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar