Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 30 mars 2014

Matig sallad á la Maja

Här kommer ett recept på den sallad jag brukar göra/äta flera gånger i veckan. Eftersom att det är mitt hopplock så brukar måttangivelserna kunna variera, men de som står här nedan är de mängd jag använde när jag senast gjorde salladen. (Jag skriver ev. paprika och majs eftersom jag inte alltid brukar ha med dessa.)
Mitt tips är att ni använder ekologiska produkter i den mån det går när ni gör salladen (och övriga rätter förstås, men här känns skillnaden extra tydligt) för smaken blir så mycket godare och fräschare då vill jag lova!



Ingredienser:
(1-2 port.)
I marinad:
Ca. 25 g rödlök, typ en halv mindre lök
6-7 svarta oliver
3 soltorkade tomater (gärna i olja)
½ dl blandade bönor
Ca. ½ tsk honung, gärna flytande
2-3 msk balsamvinäger
1 tsk oregano
Ca. 1,5 krm örtsalt
Ca. 1,5 krm svartpeppar
Övrigt:
Ca. 1,5 msk creme fraiche
Ca. 1 krm svartpeppar
Ca. ½ tsk oregano
1 msk pesto genovese
Ca. 35 g fetaost
Ca. 35 g tomat
Ev. Ca. 30 g paprika (röd)
Ev. Ca. 35 g majs
Ca. 20 g färsk spenat
Ca. 40-50 g crispsallad (Alt. kruksallad, isbergssallad eller dylikt)
Drygt 1 msk solroskärnor
Drygt 15 g parmesan

Gör så här:

  • Marinad: Skiva löken tunt (halvmåneformad) och lägg i en rymlig plastburk. Skiva oliverna och tillsätt dem och bönorna. Klipp ned soltorkade tomater. Tillsätt örtsalt, svartpeppar, oregano, flytande honung och balsamvinäger. Stäng locket ordentligt och skaka burken ett bra tag (tills löken blivit indränkt). Öppna locket på glänt och låt stå och marineras. Gärna i minst en timme för smakens skull men har du inte tid kan du låta den stå medans du fixar i ordning resten av salladen (se då till att ha skivat löken väldigt tunt samt skaka burken ordentligt).



  • Ta fram en stor skål och klicka ned creme fraichen. Krydda med svartpeppar och oregano och rör om.
  • Tillsätt pesto och smula ned fetaost.

  • Hacka tomat, paprika, spenat och sallad och häll ned allt i skålen tillsammans med majs.
  • Tillsätt solroskärnor och riv över parmesan. Häll ned marinaden (löken m.m.).

  • Blanda om ordentligt och servera! Passar även bra som picnick-mat. Använd då en stor plastburk istället för skål, men vänta med att röra om tills du ska äta. Du kan även låta marinaden vara kvar i sin separata burk tills detta moment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar