Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 16 januari 2014

Olika pajdegar / pajskal för matpaj

Här har ni ett inlägg som innehåller flera bra recept på pajskal. Ibland vill man ha ett fullkornsalternativ, ibland vill man ha ett vanligt hederligt pajskal och ibland behövs det ett glutenfritt alternativ. Här listas några av dem jag använder mig av så får ni själv välja vilket som passar. Använd kallt smör & kallt vatten om ni vill ha frasig pajskal. (Jag brukar använda mig av rumsvarmt smör eftersom att degen blir lättare att hantera och dessutom gillar jag "slutkonsistensen")

Vanligt pajskal
Ingredienser:
125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

Blanda alla ingredienser till pajskalet i en bunke och knåda degen väl. Tryck ut degen i en pajform, ca. 24 cm i diameter, och nagga med en gaffel. Låt ev. vila i kylen i ca. 20-30 min. Förgrädda pajskalet ca. 10-12 minuter i ugnen i 200 grader.


Pajskal med grahamsmjöl och kvarg
Ingredienser:
50 g smör
1,5 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ¼ dl kvarg
Ev. 1 msk pesto genovese
2 msk vatten



Blanda alla ingredienser till pajskalet i en bunke och knåda degen väl. Tryck ut degen i en pajform, ca. 24 cm i diameter, och nagga med en gaffel. Låt ev. vila i kylen i ca. 20-30 min. Förgrädda pajskalet ca. 10 minuter i ugnen i 200 grader.

Glutenfritt pajskal med quinoa
Ingredienser:
4 dl kokt svart quinoa, kall (För mig motsvarade det ca. 1,5 dl okokt quinoa)
2 dl mandelmjöl
1 dl potatismjöl
50 g smör
1 ägg
Ev. 1 msk pesto genovese



Blanda alla ingredienser till pajskalet till en deg och tryck ut i en pajform med löstagbara kanter. (Ca. 24 cm i diameter) Nagga med en gaffel. Förgrädda pajskalet 10 minuter i ugnen i 200 grader.

Pajskal med dinkel
Ingredienser:
100 g smör
3 dl dinkelmjöl
3 msk vatten



Smält smöret på spisen.Vispa ned mjölet och häll i vattnet. Häll degen i en pajform och fördela jämt (antingen med händer eller en slickepott), tryck upp själva pajkanten. Nagga med en gaffel. Förgrädda i ugn 10 min i 200 grader.

Pajskal m. grahamsmjöl och mjölk
Ingredienser:
50 g smör
1,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk



    Häll alla ingredienser till pajskalet i en bunke och blanda med händerna. För över degen till en pajform, fördela jämn och tryck upp kanter längs sidan. Nagga med en gaffel och låt ev. pajskalet vila i kylen i ca. 20-30 min. Förgrädda pajskalet ca. 10 min i 200 grader


    (Jag kommer förmodligen fylla på eftersom och ni får gärna tipsa mig om ni har nått riktigt bra recept!)

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar