Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 31 oktober 2013

Rödbetsbiffar med fetaost & rostade valnötter

Detta är en ren smaksensation om jag får säga det själv. Dessa biffar blev jag serverad i fredags och redan i måndags testade jag att göra dem själv. Inte alls så krångligt!


Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
400 g rödbetor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
100 g valnötter
2 dl vetemjöl
1 ägg
1-1 ½ dl apelsinjuice, gärna färskpressad
150 g fetaost
Örtsalt och svartpeppar, ca. 1 tsk av varje
Smör/olja till stekning
(Honung)

Gör så här:
  • Koka rödbetorna (detta moment tar ett tag), skala och låt kallna.
  • Hacka löken och fräs i lite olja.
  • Rosta valnötterna antingen i ugnen eller i en stekpanna tills de får en gyllene yta.
  • Vispa ihop ägg, juice och mjöl till en klumpfri smet.
  • Hacka valnötter och häll ned dem i smeten.
  • Tillsätt även lök, pressad vitlök och smulad fetaost.
  • Riv rödbetorna och blanda ned dem. Salta och peppra. Låt gärna smeten stå övertäckt i kylen i någon/några timmar så att smakerna gifter ihop sig, det vinner slutresultatet på i det här fallet! (Biffarna är nästan ännu godare dagen efter. Något man kan göra är att steka dem lätt en dag i förväg och sedan steka biffarna ordentligt dagen för servering!)
  •  Hetta upp en stekpanna med smör eller olja. Klicka ned smet i valfri mängd beroende på önskad storlek, platta till och forma till en biff. Stek tills båda sidor får en frasig yta. Upprepa processen, det går såklart att steka flera biffar samtidigt!
  • Glasera ev. med honung och toppa med smulad fetaost.
  • Servera tillsammans med ex. ris och en enkel fetaoströra (creme fraiche, fetaost, peppar, ev. lite olivolja)

2 kommentarer: