Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 5 juni 2013

Exceptionellt god müsli

För att övertyga er om denna müslis storhet kan jag berätta att den har stått på mitt frukostbord i princip varje dag sedan jag först smakade den (för ca. 5 år sen). 
En skål müsli med fil och ett gott bröd är allt som behövs för att få en bra start på dagen!

 
Vi brukar göra en dubbel sats och då går den ändå åt på en vecka.

Ingredienser:
(Dubbel sats)
12 dl fiberhavregryn
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl skalade sesamfrön
1 dl linfrön
2 msk kanel
Drygt 1,5 msk mald ingefära
Drygt 1,5 msk mald nejlika
6 msk rårörsocker
1 tsk salt
6 msk rapsolja
2 dl vatten

Gör så här:

  • Blanda de torra ingredienserna noga i en skål (alt. direkt i en djup ugnsplåt).


  • Häll  i olja och vatten under omrörning, rör om så att det inte klumpar sig och häll blandningen i en ugnsplåt om du inte redan gjort det.


  • Rosta mitt i ugnen i ca. 45 min (Jag brukar stänga av ugnen efter 45 min och sen låta müslin stå tills ugnen blivit kall).
  • Rör om då och då för att undvika att müslin bränns vid.

Efter att müslin svalnat förvaras den torrt i en burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar